Choko-banan-hirsegrød

0 Flares 0 Flares ×

De fleste forbinder måske hirsegrød med babymad, men det kan sagtens spises af voksne også! Jeg har i hvert fald ændret min holding efter denne portion hirsegrød.

Hirse er rig på flerumættede fedtsyrer, flere B-vitaminer, jern, magnesium, kalium og forsfor. Kostfiberindholdet ligger på 8,5 gram per 100 gram (anbefalet daglig indtag for voksne: 25-35 gram). I modsætning til mange andre kornsorter, så indeholder hirse ikke gluten, og kan derfor spises af personer med glutenallergi/cøliaki. Hirse er velegnet til grød, bagværk og som alternativ til ris.

 

Ingredienser til 1 portion

  • 2014-09-16 19.57.46-11 dl hirseflager
  • 2,5 dl vand
  • 1 spsk. rå kakaopulver (almindelig kakaopulver kan også bruges)
  • 1/2 most banan
  • Lidt vaniljepulver
  • Toppings: resten af bananen og hakkede mandler

 

Fremgangsmåde

Kom hirseflager og vand i en gryde, og lad det koge i 10 minutter. Kom lidt vaniljepulver, kakaopulver og most banan i grøden umiddelbart inden servering. Kan du lide det sødt, så kom evt. lidt flydende sødemiddel i. Er du mere til den salte smag, så kom lidt salt i. Top hirsegrøden med bananer og mandler.

 

Tip

Du kan også erstatte hirseflagerne med havregryn, så det i stedet bliver en choko-banan-havregrød..

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>