Club La Santa: Oplader kroppens batterier!

0 Flares 0 Flares ×

Jeg har igen ramt Danmark – og jeg har nydt en dejlig påskesøndag i selskab med en god veninde og min familie. Der er blevet hygget med at finde påskeæg i haven og dejlig grillmad! Meeeeen varmen er nu langt fra den samme som på Lanzarote!

 

Kilometer i benene på vej mod Copenhagen Marathon 2014

DCIM101GOPRO… er der med sikkerhed kommet i løbet af den seneste uges ophold på Club La Santa! Jeg har faktisk ikke fulgt et decideret løbetræningsprogram i forberedelserne til mit første marathon, Copenhagen Marathon (18. maj). Dog har mit eget træningsprogram siden jul inkluderet minimum tre gange løbetræning om ugen, hvoraf den ene tur har været med en minimum distance på 12 kilometer og de to resterende ture har været på cirka 5 km (den ene som intervaltræning).

Løbeturene i kombination med spinning og styrketræning har virkelig forbedret mit løbepace markant siden jul. Jeg løber nu de længere distancer med et pace på maksimum 5.00 min per kilometer (12 km/t), hvilket også er det tempo, som jeg regner med at kunne følge til løbet om en måned. Dog har min længste tur været på 25 km, og jeg tænker, at jeg skal ramme en tur på 30 km før, at jeg føler mig helt klar fysisk og psykisk til 42.195 meter!

En normal træningsuge har således budt på cirka 30-40 kilometer løb, hvilket blev mere end fordoblet under mit ophold på Club La Santa. Jeg nåede nemlig op på 86 kilometer, inklusiv lange ture på 10, 12, 15 og 21 kilometer – alle gennemført med et pace på under 5.00. Jeg er bevidst om, at jeg har presset min krop en smule med denne løbemængde, men jeg har virkelig haft ”gode ben”, og det giver mig en tro på, at min krop er klar til blive udsat for et marathonløb om en måned.

 

foto 2-5Status på mit drømmeprojekt: Ironman

Jeg har lært at svømme!!! Siden sidste opdatering på bloggen har jeg præsteret, at svømme 2×1000 meter med den korrekte vejrtrækningsteknik. Jeg ved, at der stadig er lang vej med hensyn til teknik osv., men jeg har virkelig overskredet mine grænser mht. min ”skræk-for-at-få-hovedet-under-vand”. De to svømmetræningspas blev gennemført med ro og uden frygt. Jeg glæder mig til at fortsætte svømmetræningen, når jeg igen er tilbage i Frederiksberg svømmehal.

 

Jeg har endnu ikke anskaffet mig en racercykel, hvilket har betydet, at jeg blot har siddet på en spinningscykel i Fitnessworld indtil nu. Træningsforholdene til cykeltræning er dog ideelle på Lanzarote, da øen er bakket, vejene er fine og bilerne tager virkelig hensyn til cyklisterne.

 


foto 3 kopiI bike-centeret kan man få udleveret en racercykel mod aflevering af sin token (læs mere om selve Club La Santa konceptet her). En af guiderne anbefalede mig en god rute på cirka 50 km. Jeg havde den mest fantastiske cykeltur i mit eget selskab! Jeg nød den barske, flotte natur, mens jeg virkelig satte min ben på en prøve. Jeg skal seriøst begynde at spare op til en racercykel!

 

Yderligere var vi alle på mountainbike-tur med vores gode ven og Green Team’er, Pelle! Han var så sød, at bruge sin fridag på at guide os igennem en 26 kilometer tur med gode bakker og flotte udsigtspunker! Det var en rigtig fed tur, så jeg vil egentlig også gerne have en mountainbike! Ja, ønskelisten er lang her hos mig.

 

 

foto 4-5 foto 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Igennem al denne ”triatlon-træning” har jeg haft selskab af min nye bedste ven, multisportsuret Suunto Ambit2S. Jeg er kæmpe fan af dette ur! Jeg har testet det både i forbindelse med mine ture på racercykel og mountainbike, i svømmebassinet og på samtlige løbeture. Det er super præcist, og dets mange funktioner og målinger gør det super motiverende at træne. Jeg glæder mig til at teste endnu flere af urets funktioner – så glæd jer til indlægget!

 DCIM101GOPRO

Alt i alt er jeg mere motiveret end nogensinde før til at kaste mig ud i triatlon-disciplinen. Jeg ved, at det bliver super hårdt, og at det kommer til at kræve mange timers træning, men jeg er sikker på at målet helliger midlet. Hvis man ikke har en opfattelse af, at det er værd at træne så mange timer, for at kunne stå med en helt speciel følelse, når man har gennemført en ironman, så tror jeg faktisk ikke at det muligt at opfylde drømmen om en ironman.

 

foto 1-5Piger og styrketræning…

Jeg kører pt. to-split styrketræningsprogram, hvor begge programmer er såkaldte full-body programmer. Det betyder, at hele kroppen trænes igennem til hver træning, men det opnås ved hjælp af forskellige øvelser, så kroppens muskler aktiveres forskelligt fra gang til gang. Denne opbygning gør min træning mere fleksibel, da jeg er sikker på, at jeg altid kommer hele kroppen igennem og ikke står søndag aften og tænker: ”Øv, nu fik jeg ikke trænet ben i den uge”. Jeg arbejder pt. på et indlæg om mine erfaringer med et forløb hos en personlig træner, så da vil jeg komme meget mere ind på dette. 

Trine har virkelig givet den gas i fitnesscenteret og hun har oplevet glæden ved at styrketræne. Hun har ligesom mig siddet utallige timer på en spinningscykel og tænkt, at styrketræning kun var for mænd. Men det er det på INGEN måder. Så piger, løft vægte, løft tungt – og I vil se resultater! Meget mere på bloggen… snart!

 

… Nu med opladede batterier!

Dette kan virke en anelse underligt, at jeg har en følelse af at være ”ladet op med energi”, da jeg jo har øget mit energiforbrug og fysiske aktivitetsnivau betragteligt de seneste ni dage. Måske burde jeg være ekstra træt og brugt i kroppen? Der er dog nogle logiske og fysiologiske forklaringer på fænomenet:

 

20100428-2Det er velkendt at fysisk aktivitet forebygger for tidlig død og en række sygdomme blandt andet hjertekarsygdomme, type 2 diabetes, metabolisk syndrom og tyktarmskræft. Men fysisk aktivitet har ligeledes en stor indvirkning på den mentale sundhed. Musklerne bliver ikke blot stærkere ved at blive aktiveret, men de begynder også at producere hormoner, herunder udskillelse af væksthormon og kønshormoner samt hormoner, der påvirker vores humør og stressniveau, hvilket bidrager til en følelse af overskud, glæde og bedre håndtering af psykisk stress og angst – eller mere generelt: et psykologisk velbefindende (4).

 

Professor i kognitiv neurovidenskab, Jesper Mogensen konstaterer i en gennemgang af litteraturen, at der er en statistisk signifikant sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kognitive funktioner, men det er dog ikke muligt at påvise en kausal sammenhæng. Det kan således være, at kloge mennesker vælger at være fysisk aktive frem for, at man bliver klogere af at være fysisk aktiv. Der er dog brug for forklaringsmodeller, der trin for trin kan give en grundlæggende mekanistisk forståelse af, hvordan fysisk aktivitet kan føre til forbedring af kognitive funktioner. Flere forklaringsmodeller er blevet udviklet gennem de seneste år, og disse kan overbevisende koble fysisk aktivitet og forbedret kognitiv læring (3)

 

seniors-need-brain-exerciseBrain Derived Neurotrophic Factor, også kaldet BDNF, er vækstfaktor i den del af hjernen, der hedder hippocampus. Denne del af hjernen styrer blandt andet indlæring og hukommelse. Hver eneste gang at kroppen stimuleres med fysisk aktivitet øges niveauet af BDNF i hjernen og blodet, hvilket også er medvirkende til at forklare, hvordan fysisk aktivitet påvirker humøret, koncentrationsevnen og indlæringsevnen, og samtidig forebygger demens og depression (1, 2).

 

I den videnskabelige litteratur er de sociale faktorer ved træning kun inkludererede i forsøgsdesigns i et meget lille omfang. Fysisk aktivitet foregår ofte i sociale sammenhænge, og selvom det sjældent er behandlet i studierne, så har det stor sandsynlighed en væsentlig effekt på den mentale sundhed (5). Dette er også min klare overbevisning – Det er ikke blot hyggeligt, at træne sammen, men det kan også virke meget motiverende, da man er i stand til at presse hinanden til at blive bedre og øve sig endnu mere. Ved alene-træning har man en tendens til at finde undskyldninger for at stoppe, hvorimod jeg får lyst til at træne videre, når jeg er i selskab med andre mennesker.

 

foto 1-5 kopi
Oven på denne ferie føler jeg mig glad, fyldt af energi og klar til at kaste mig ud sidste blok af kandidatens første år! Tiden flyver virkelig af sted, og nu står den på ”The sociology of food consumption” og ”Public health and nutrition” = to måneders intensiv
forelæsningsforløb, to mundtlige eksaminer i juni og så er der allerede sommerferie igen! Mon turen går til Club La Santa igen? Jeg håber og krydser fingre!

René har gennem hele ferien filmet os med sit GOPRO kamera. I kan se de øvrige klip i første og andet indlæg om Club La Santa. Han har nu klippet det hele sammen til en rigtig fed film! Se den, nyd den og bliv inspireret til din næste ferie! 

Hvis du har spørgsmål til ferie på Club La Santa, så skriv endelig i kommentarfeltet eller send en mail til ad@sundhedsbanditten.dk

 

 

 

Referencer

(1) Binder, D.K. & Scharfman, H.E. (2004). Brain-derived Neutrotrophic Factor. Growth Factors, 22(3), p. 123-131.

 

(2) Klarlund Pedersen, B. (2014). Motion for hjernen. Lokaliseret den 21. april 2014 på:  www.walk-up.dk/viden/sygdom-og-symptomer/5-motion-for-hjernen (2014).

 

(3) Kulturministeriets Udvalg for idrætsforskning (2011). Fysisk aktivitet og læring – en konsensuskonference. Kunststyrelsen

 

(4) Sundhedsstyrelsen (2001). Fysisk aktivitet og mental sundhed. Lokaliseret den 21. april 2014 på: www.sundhedsstyrelsen.dk/publ/publ2001/fysisk_aktivitet_sundhed/kap07.htm

 

(5) Sundhedsstyrelsen (2011). Fysisk aktivitet – en håndbog om forebyggelse og behandling. Lokaliseret dem 21. april 2014 på: www.sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2012/BOFO/FysiskAktivitet/FysiskAktivitetHaandbog.pdf

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

3 kommentarer: til “Club La Santa: Oplader kroppens batterier!

  1. Sidsel K

    Hej Anne-Ditte,

    Hvor har du fundet din badedragt henne?

    God dag!

    • Hej Sidsel.
      Det er faktisk et par år siden jeg købte den, men er først begyndt at bruge den nu. Dengang købte jeg den i Intersport. Men prøv at søge på Nike badedragter. Den har en lynlås i ryggen. Prøve at søge under Nike swimwear zip. Måske du kan finde en forhandler :)
      Jeg er i hvert fald super glad for denne model!
      God dag til dig også :)
      Mvh. Anne-Ditte

      • Sidsel K

        1000 tak!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>