Flashback-Fredag #pizza

0 Flares 0 Flares ×

Bloggen har efterhånden eksisteret i halvandet år, hvilket betyder, at I kan finde over 140 indlæg med masser af inspiration til sunde retter og træning, anmeldelser af træningsudstyr og madsteder og videnskabelige artikler. Det resulterer samtidig i, at nogle indlæg og især opskrifterne kan “forsvinde” væk i mængden, og du skal således vide, at de rent faktisk er der, eller have held med søgefunktionen. Det går jo selvfølgelig ikke! – og derfor introducerer jeg hermed begrebet “Flashback-fredag”.

Det betyder, at jeg på udvalgte fredage vil tage et tema op, og heri linke til “gamle” indlæg, som du måske ikke vidste eksisterede på Sundhedsbanditten. Gi’ mig endelig et praj, hvis du har ønsker til “Flashback-Fredag” Skærmbillede 2015-04-05 kl. 11.10.44

.. Første indlæg handler om pizza. Langt de fleste kan li’ pizza, men det er ofte en kaloriebombe med et højt indhold af simple kulhydrater og mættet fedt, og man skal se godt efter for at finde noget grønt, hvis det da overhovedet er der? Men det behøves faktisk ikke være sådan!

På bloggen har jeg fire alternativer til den traditionelle pizza, som gør det muligt at spise pizza med god samvittighed. Fælles for opskrifterne er at proteinindholdet og grøntsagtindholdet er øget, mens indholdet af tomme kalorier er sænket. Det giver mæthed og masser af vitaminer og mineraler til din krop! 

 

Pizza med blomkålsbund

2014-05-02 22.26.43I denne opskrift er den traditionelle hvedemelsbund erstattet med en bund lavet på blomkål. Energiindholdet sænkes, og samtidig øges grøntsagsdelen og dermed kostfiberindtaget meget. Kostfibre er super vigtige for, at vores fordøjelsessystem fungerer optimalt.

Find opkriften her 

 

Blomkålspizzasnegle

Igen er blomkål hovedingrediensen i selve pizzadejen, og skal på samme måde bages i ovnen inden du kan komme fyld på. Disse pizzasnegle er super velegnede som en sund snack på farten, som madpakke eller som mellemmåltid.  

Find opskriften her


Fiber/protein-pizza2014-03-05 21.19.29

Dette er den simpleste pizzaopskrift på bloggen! Den er beregnet til 1 person, og er er således perfekt, hvis du skal lave hurtig aftensmad eller frokost til dig selv, men samtidig føles som et “ordentligt” måltid. Det kræver, ligesom blomkålspizzasneglene, at du skal bruge HUSK fibre. De kan købes i langt de fleste supermarkeder.

 Find opskriften her 

IMG_5642

Meatza 

Bloggens suværent mest besøgt opskrift! Her går du virkelig ikke ned på proteiner – bunden er nemlig kød. Det betyder også, at man samtidig skruer op for grøntsagtsindtaget, da det er det primære fyld på denne pizza (med mindre du selvfølgelig går all-in på meat-lover og topper din pizza med kød). Jeg har brugt oksekød i denne opskrift, men du kan også bruge hakket kyllingekød. 

Samtidig mætter proteiner mere end kulhydrater og fedt, og du bliver således mere mæt for færre kalorier – Det er jo win-win! Jeg oplever, at jeg bliver langt hurtigere mæt, når jeg spiser denne type pizza sammenlignet med den traditionelle pizza..

Find opskriften her

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>