Flashback-Fredag #super-sunde-supper

0 Flares 0 Flares ×

Sommeren er forbi – September er godt begyndt .. Og der er tid til supper! Denne gang har jeg samlet mine suppe-opskrifter i ét indlæg. 

Super sunde supper.. hvorfor?

Supper består som regel af kogte grøntsager, og i de fleste tilfælde grove grøntsager som fx rodfrugter, kål og bælgfrugter. Disse har et lavt energiindhold, og samtidig et højt indhold af kostfibre. Fibrene suger en masse væske i mavesækken og tarmen, hvilket bevirker, at man oplever en hurtig og god følelse af mæthed, når man spiser. Denne mæthedsfølelse holder i længere tid end når man spiser fx fine grøntsager (salat, agurk osv.), som blot indeholder få kostfibre (og dermed ikke trækker samme mængde vand til sig i maven og tarmen).

2014-10-13 20.07.57-1En anden vigtigt ingrediens i supper er vand. Vand indeholder ikke energi, hvilket betyder, at energiindholdet i supper er meget lavt sammenlignet med andre aftensmad-retter. Vand giver også volumen i mavesækken, hvilket fører til øget mæthed.

Det er muligt, at tilføje kød til alle suppe-opskrifter for at øge proteinindholdet. Den valgte kød- eller fisketype i mine suppe-opskrifter på bloggen skal derfor blot ses som en ”guide”. Man kan således mikse på tværs af opskrifterne, alt efter lyst og hvad der lige er på lager!

Mine suppe-opskrifter indeholde ofte en form for grøntsagstopping, som giver struktur i suppen, så man også skal tygge på maden. Disse kan også kombineres på kryds og tværs alt efter hvad man har lyst til, eller hvad man har af grøntsager i køleskabet.

Det er muligt, at tilføje kulhydrat/stivelse til opskrifterne, hvis man har brug for ekstra kulhydrater i forbindelse med (især længere) træningspas. Det er altid muligt, at tilføje kartofler til grøntsagsdelen i selve suppen. En anden mulighed er at servere fuldkornsris eller fuldkornspasta til supperne.

Jeg bruger ofte skyr som en del af toppingen til supperne. Ved at komme skyr i suppen, bliver konsistensen mere cremet. Skyren erstatter på den måde den energiholdige fløde. Yderligere tilføres der proteiner til opskriften, som også virker mættende.

2014-05-09 00.11.11Det er endnu ikke blevet super koldt udenfor, så du kan stadig nyde en kold suppe. Jeg har opskriften på en kold tomatsuppe, gazpacho, og en kold ærte-suppe. De fungerer begge super fint som forretter. 

Der er netop nu masser af lækre grøntsager i sæson, og du kan stort set lave supper af dem alle sammen. Er du mest til de lettere supper, så synes jeg at tomatsupperne er super gode (tomat/gulerodssuppe og  den traditionelle tomatsuppe), men broccolisuppen er bestemt også i den lette ende.

De lidt tungere supper er rodfrugtsuppen og græskarsuppen, men de har samtidig også rigtig meget smag, og mætter hurtigt og længe! I kraft af de røde linser, så elinsesuppen også en grov suppe med masser af fylde. 

Hjemmelavet tilbehør
Har du lyst til at kræse ekstra om din suppe, så bag dit eget madbrød til suppen. Supper er ofte både billige og hurtige at lave, så hvis du har tid, så synes jeg at du skal prøve at lave flutes eller madbrød.

Har du et rugbrød, der er ved at være tørt, så kan du skære det ud tern, vende ternene i salt og tørstege dem på en pande eller i ovnen ved 200 grader. Det tilføjer knas-faktor til din ret, hvilket gør at du hurtigere stimulerer din hjerne til mæthed.

Du kan også lave rodfrugtchips, som du kan drysse hen over suppen umiddelbart inden servering:

2014-05-03 18.19.42

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>