Flashback-Fredag #træningsbarer

0 Flares 0 Flares ×

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg om ernæring før, under og efter race, så kan det være meget fordelagtigt at indtage energi i forbindelse med lange træningspas og især races. Har du ikke lyst til at spise løs af færdiglavede energibarer og proteinbarer, så kommer der her 4 bud på opskrifter, som du nemt kan lave hjemme.

Jeg har i alle opskrifter lagt vægt på, at de skal indeholde relativt få ingredienser og de skal være super nemme at lave. Skal de med på farten, så pak dem ind i madpapir, så er det næsten lige så nemt som dem du køber i supermarkedet… og meget billigere! 

 

Energibarer til før og under træning/race

Fælles for disse to energibarer er, at de er rigtig gode at spise inden træning, og også under lange træningspas og races. De indeholder nemlig mange kulhydrater, både de langsomme og hurtige!

Verdens nemmeste myslibarer

.. Og det er de! Fire ingredienser og ingen bagetid. Når ingredienserne er blandet, skal de blot fryses/køles for at sætte sig. Denne opskrift udviklede jeg oprindelig på baggrund af en læser-forspørgsel. Hun ønskede en bar uden alt for meget tilsat sukker og fedt, men naturlige, gode ingredienser, der indeholder vitaminer og mineraler.

 foto 2-5

2014-09-23 11.24.42Energibarer

Denne opskrift indeholder cirka dobbelt så mange ingredienser som ovenstående, men har også en mere nuanceret smag. Denne opskrift har jeg virkelig lavet mange gange! Senest fik min mors kollegaer den som “fødselsdags-kage”. Den opskrift er super nem at variere, da du kan udskifte nødder, kerner og tørret frugt til andre varianter efter hvad du har lyst til og hvad du lige har i skabet.

 

 

 

Proteinbarer

Der hersker en protein-hype i Danmark, som er meget overvurderet! Det er kun meget få, små befolkningsgrupper, der har forøget risiko for proteinmangel. Dog skal man ikke undervurdere proteinbehovet efter træning, og forskningen tyder på, at det kan være fordelagtigt, at indtage 0,25 gram per kilo kropsvægt umiddelbart efter træning ift. at genopbygge kroppen og forkorte restitutionstiden. Dette proteinindtag kunne komme fra fx proteinbarer, da disse er nemme at spise på farten og kan opbevares ved stuetemperatur.

Chokoladeproteinbarer uden proteinpulver

Denne opskrift er egentlig et forsøg på at lave en proteinbar, som indeholder alle essentielle aminosyrer. Det betyder derfor, at hver af ingredienserne bidrager med hver deres portion af specifikke aminosyrer. Disse (små) barer indeholder 88 kalorier og 6 gram protein per bar. 

foto-3 kopi 2 

2014-09-23 11.25.21Lyse proteinbarer (med/uden proteinpulver)

Denne opskrift indeholder proteinpulver, som den eneste ene her på Sundhedsbanditten. Det skyldes, at jeg oprindelig udviklede denne opskrift til Triatlon Magasinet. Jeg har dog også lavet opskriften uden proteinpulver, og den fungerer lige så godt! Den indeholder cirka 30 gram kulhydrat, 10 gram protein og 10 gram fedt per bar. 

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>