Stop madspild: rugbrødscrunch

0 Flares 0 Flares ×

Stop-spild-af-madMadspildet i Danmark er virkelig stort, og der er gennem de senere år lavet adskillige tiltag for at mindske dette. Landbrug og Fødevarer har vurderet, at det årlige madspild per person er 98,8 kg i hustande med 1 person. Når antallet af personer i husstanden øges, falder madspildet per person blandt andet som følge af bedre udnyttelse af råvarerne, samt at der er flere til at “spise op” (1).

Man kan således virkelig gøre noget på det individuelle niveau, og hvorfor ikke starte med det samme? De fleste har nok prøvet, at åbne rugbrødsposen og tænke: “Hm, dét rugbrød er simpelthen for tørt og kedeligt, til at jeg gider spise det!”, hvorefter det ryger i skraldespanden! Men giv det gamle rugbrød en ekstra chance efter dette indlæg – det kan nemlig både bruges som morgenmad eller som tilbehør til aftensmaden.

Denne opskrift på rugbrødscrunch er genial som topping på din morgenmad.

 

Ingredienser

  • Tørt rugbrød (eller blot overskudsrugbrød)

 

Fremgangsmåde

2014-08-21 09.07.17Kør rugbrødet igennem en foodprocessor indtil det har den konsistens, du ønsker (grov/fin). Alternativt kan du bruge en kniv (lidt mere tidskrævende).

Fordel det ud på en bageplade med bagepapir og rist det i ovnen ved 225 grader indtil det er sprødt (cirka 10-16 minutter). Lad det køle af og kom det i en lukket beholder og opbevar det ved stuetemperatur.

Brug rugbrødscrunch som topping på din morgenmad, fx ovenpå skyr eller yoghurt.


Vil du opgradere din crunch?

Tilføj kerner (fx solsikkekerner, græskarkerner) eller hakkede nødder (fx mandler, hasselnødder) til rugbrødsmassen inden den kommer i ovnen. Du kan også tilføre tørrret frugt efter tilberedningen i ovnen, fx hakkede, tørrede figner, dadler, rosiner og tranebær. 

 

Tips til andre opskrifter med rugbrød

Rugbrødscroutoner som topping til supper eller salater, se her

Den traditionelle øllebrød i en sund udgave, se her

 

Kilder

(1) www.stopspildafmad.dk

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

2 kommentarer: til “Stop madspild: rugbrødscrunch

  1. Jonny Nygaard

    Hej.
    Må lige høre om det er opskrifter man taber sig af ?
    og har du lavet opskrifts bøger ?

    • Hej Johnny.
      Jeg har ikke udgivet nogen opskriftsbøger.
      Alle opskrifter er ernæringsforbedrede, hvilket betyder, at tomme kalorier (hvedemel, sukker osv.) og mættet fedt (smør) er erstattet med sundere alternativer, således at der er flere vitaminer, kostfibre og mineraler i opskrifterne. Men at tabe sig handler om at være i energiunderskud, så det handler om at spise færre kalorier end man forbrænder. Så selv om du spiser sunde sager, så kan du komme i kalorieoverskud.
      Jeg håber, at dette giver mening, ellers skriv endelig igen :)
      Kh. Anne-Ditte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>