Sund ærtedip

0 Flares 0 Flares ×

Spis_frugt_og_mange_groensagerEt af de officielle, danske kostråd lyder: “Spis frugt og mange grøntsager”. I praksis betyder dette, at du skal spise “6 om dagen”, hvilket svarer til 600 gram om dagen. Af denne mængde skal halvdelen være grøntsager. Både grøntsager fra frost og dåse (fx dåsetomater og frosne ærter) tæller også med. Kartofler, tørret frugt og oliven tæller ikke med i frugt- og grøntregnskabet.

Mange synes, at grøntsager kan være en smule mere kedelige at spise, da de ofte er mere bitre i smagen end frugt. Men prøv at lave den super enkle og sunde ærtedip og server den med grøntsagsstænger efter frit valg. Det er en virkelig nem og lækker måde,  at nå anbefalingerne om minimum 300 gram grøntsager per dag.


Ingredienser

  • 2 dl optøede ærter
  • 2 spsk skyr
  • 1 lille fed presset hvidløg
  • Salt og peber
  • Grøntsagsstave (frit valg, fx gulerødder, agurk, bladselleri, peberfrugt, minimajs)

 

Fremgangsmåde

Blend de optøede ærter med en stavblender. Tilsæt skyr, hvidløg og smag til med salt og peber.

Skræl og skær grøntsagerne ud i stænger. Server dem til ærtedippen. 

 

Tips

Du kan nemt tilføre ærtedippen endnu mere smag ved fx at komme friskhakkede krydderurter i (fx dild, persille, purløg, basilikum). 

Denne ærtedip har jeg også ofte serveret som “sauce” til kød eller som dressing til salat. Den er virkelig genial til alle former for grillmad! 

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>