Sund banan softice uden tilsat sukker og fedt

0 Flares 0 Flares ×

Sommer og is hænger utvivlsomt sammen! Solen skinner over København, og I skal ikke snydes for min favorit sundhedsis. Jeg skal med sikkerhed nyde en portion ude i min gårdhave, når jeg er færdig med mine forelæsninger på studiet i eftermiddag.

Denne super sunde version er et alternativ til den traditionelle fløde-softice. Bananen giver den søde smag, mens skyren giver den ”bløde” konsistens og bidrager med proteiner. Sørg blot for at have banan klar i fryseren (skåret i skiver af 2 cm tykkelse inden frysning).

Det er en samtidig en super god måde at bruge bananer, der er ved at være lidt “trælse og brune”. Faktisk er modne bananer at foretrække i denne opskrift, da de indeholder meget smag og sødme.

Det kan måske lyde alt for sundt, men isen smager faktisk sødt og syndigt på den gode måde. Jeg har virkelig serveret denne banan softice mange gange, og hver eneste gang med stor succes..

 

Ingredienser til 1 portion

  • 1 frossen banan
  • 4 spsk skyr
  • ¼ tsk vaniljepulver
  • Flydende sødemiddel 
  • Topping, fx jordbær og hakkede mandler

 

Fremgangsmåde

Tag bananskiverne ud af fryseren og lad dem være tø op ved stuetemperatur i cirka 10 minutter. Kom dem i en skål sammen med skyr og vaniljepulver. Blend det med en stavblender indtil massen er ensartet i struktur. Smag til med sødemiddel. Server den umiddelbart efter tilberedning.

 

Tips

Du kan erstatte bananen med andre typer frugt, fx bær, pære, fersken. Konsistensen bliver blot mere som sorbet end softice.

Du kan også komme 1-2 tsk kakaopulver i opskriften, så det bliver chokolade-banan-is!

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

2 kommentarer: til “Sund banan softice uden tilsat sukker og fedt

  1. Louise N.

    Hej Anne-Ditte.

    Kan jeg fryse softicen ned, og spise det som is i stedet for? :-)

    • Hej Louise.
      Jeg har faktisk ikke prøvet det..
      Du kan sagtens prøve det, den eneste “risiko” der er, at der kan dannes iskrystaller ved nedfrysningen, hvilket gør at den bliver knap så lækker i konsistens, når man skal spise den.. Hvis du prøver, så skriv endelig en kommentar igen :)
      Mvh. Anne-Ditte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>