Sund Sommer Suppe med grønne ærter

0 Flares 0 Flares ×

Super sunde supper.. hvorfor?

Supper består som regel af kogte grøntsager, og i de fleste tilfælde grove grøntsager som fx rodfrugter, kål og bælgfrugter. Disse har et lavt energiindhold, og samtidig et højt indhold af kostfibre. Fibrene suger en masse væske i mavesækken og tarmen, hvilket bevirker, at man oplever en hurtig følelse af mæthed, når man spiser. Denne mæthedsfølelse holder i længere tid end når man spiser fx fine grøntsager (salat, agurk osv.), som blot indeholder få kostfibre.

En anden vigtigt ingrediens i supper er vand. Vand indeholder ikke energi, hvilket betyder, at energiindholdet i supper er meget lavt sammenlignet med andre aftensmad-retter. Vand giver volumen i mavesækken, hvilket også fører til øget mæthed.

Jeg tilfører næsten altid grøntsagstopping til mine suppeopskrifter, hvilket giver struktur i suppen, så man også skal tygge på maden. Man kan i princippet bare bruge de grøntsager i køleskabet. Nederst i artiklen er der links til andre suppeopskrifter her på bloggen, hvor du kan finde inspiration til forskellige grøntsags-toppings. 

Det er super lækkert at servere skyr til supper. Ved at komme skyr i suppen, bliver konsistensen mere cremet. Skyren erstatter på den måde den energiholdige fløde. Yderligere tilføres der proteiner til opskriften, som også virker mættende. Dette trick kan selvfølgelig benyttes i alle suppeopskrifter.

 

2014-05-09 00.11.11Ingredienser til 2 personer

Suppen:

  • Olie til stegning
  • 1 løg
  • 250 gram ærter
  • 4 dl grøntsagsbouillon
  • Salt og peber

Topping:

  • ¼ agurk
  • Rejer


Fremgangsmåde

Snit løget i grove tern og steg det på en varm pande i lidt olie. Kom ærter og bouillon i. Lad suppen koge i 10 minutter. Blend den herefter med en stavblender. Smag til med salt og peber

Snit agurk i små tern eller agurk-spagetti.

Anret suppen med agurk og rejer.

 

Tips

Denne opskrift fungerer også super som en kold suppe. Lad den blot afkøle et par timer i køleskabet inden servering.

Gør den sommerfrisk ved at røre 2 dl danskvand med citrus i inden servering. Sørg blot for at smage suppen til med salt og peber igen.

 

Inspiration til andre supper

Spicy gulerods/tomatsuppe med oksekød

Broccolisuppe

Linsesuppe med rejer

Rodfrugtsuppe med ristet serranoskinke og lynstegte porrer

Tomatsuppe

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
Anne-Ditte Termannsen

Om: Anne-Ditte Termannsen

Anne-Ditte er cand.scient i Human Ernæring fra Københavns Universitet. Følg Anne-Ditte på Instagram her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>